ELEVRÅDET
Hva er elevrådet?
Alle grunnskoler skal ha elevråd for elever på 5.–7. trinn og ungdomstrinnet. Elevrådet skal fremme fellesinteressene til elevene på skolen, og arbeide for å skape godt lærings- og skolemiljø. Elevrådet kan uttalelse seg i alle saker som gjelder skolen, men de har ikke myndighet til å avgjøre sakene. Dette kan for eksempel være saker om skolemiljøet, opplæringen, ordensreglementet og velferdsinteressene til elevene.
Du kan lese mer om elevrådets oppgaver knyttet til skolemiljøet i opplæringsloven § 9 A-8 og § 9 A-9.
Elevrådet i grunnskolen skal også ha mulighet til å uttale seg og komme med forslag til saker om gjelder nærmiljøet til elevene. Det kan for eksempel være saker om oppvekstmiljøet, arealplaner, og fordeling av ressurser som gjelder barn og unge.
Lærer elevrådet:
Hege Pedersen
Epost: hege.pedersen@narvik.kommune.no
Elevrådet 24/25
Referat 24/25
Referat fra elevrådsmøte 14.november 2024
Tilstede: Molly, Sofie, Ragnhild, Mina, Damla, Kaia, Thea, Emilia, Anette og elevrådskontakt Hege P.
Vi startet med litt info fra sist: Ved loddtrekning ble Molly Sommerseth elevrådsleder, og Mina Santi ble nestleder. Gratulerer til begge to.
FAU har invitert elevrådet på fau-møte i uke 47. Dette er veldig bra for samarbeidet mellom fau og elevrådet.
Siden sist har elevrådet fått sin helt egne e-postadresse. Det betyr at elevrådets e-post blir enklere å finne i framtiden. Adressen henges opp på tavla i gangen også. Ankenes_elevraadet@narvikskolen.no
Sak 1: Olweus/ elevundersøkelsen
For å forebygge mobbing på skolen ønsker elevrådet å kartlegge nærmere hvor og når mobbingen skjer. Om vi vet dette kan vi forsøke å sette inn tiltak som kan forebygge, samt at det kan bevisstgjøre elevene på hvordan også de kan oppdage og varsle om ting de tenker kan være mobbing.
Målet med “Elevrådets spørreundersøkelse” er å forebygge mobbing.
Undersøkelsen skal gjennomføres på 4- 7 trinn. Svarslipp deles ut i klassen, og alle besvarer den anonymt. Når man går ut til neste friminutt så legger alle lappen i boksen til sitt trinn. Også de som svarer blankt skal levere sin lapp.
Undersøkelsen kan også besvares i postkassen til elevrådet.
Undersøkelsen starter mandag i uke 47 og varer ut uken.
(Ideen er lånt fra Olweus- programmet)
Sak 2: Juleverksted/ juleavslutning
Elevene skal få ta en enkel evaluering av hvordan både juleverksted og juleavslutningene blir gjennomført.
Juleverksted har tidligere vært gjennomført aldersblandet med 4- 7 trinn. Hva syns elevene om det? Har aktivitetene vært gode? Hva har de likt best? De skal få gi både ris og ros.
Juleavslutninger er som regel veldig ulike, og det er ingen felles avslutning. Her får elevene komme med ris og ros til tidligere opplegg.
Sak 3: Aktuelle saker fra forrige møte
- Leksetime- ønsker å gjøre lekser på skolen. Leksehjelp. Vi har snakket med ledelsen, og leksehjelp starter opp innen kort tid.
- Ønsker dessestativ med desser. Dette kommer. Vi har ikke nøyaktig dato, men det er bestilt. Jippi!
- Nye nett til fotballmål. Ballbingen skal oppgraderes. Gress + + er bestilt, så det kommer.
- Kaldt på 7.klasserommene. Mulig å skru opp varmen? Vaktmester kikker på saken.
- Ønsker nye bøker på biblioteket. 1. Søknad er sendt. 2. Vi har fått svar, og vi får nye bøker til biblioteket, de må bare merkes først, så kan de leies ut.
- Dører på guttetoalett er dårlige. Den kan gå i vranglås/ vanskelig å låse/ låse opp. Vaktmester sjekker dette opp. 😀 4.nov: Tilbakemelding fra vaktmester: Dørhåndtakene blir byttet ut i løpet av uken.
Sak 4: Nye saker med tilbakemeldinger
Noen ønsker gratis bind/ tamponger. Dette får man hos helsesykepleier. Gi et hint til læreren din, så får du. Vi undersøker om det kan plasseres på en plass som er mer tilgjengelig. 2. Helsesykepleier sier hun skal sette dette fram i gangen, slik at de blir lettere tilgjengelig.
Ønsker varm mat 1.dag i uken. Dette er tatt opp før, og problemet er hvem som skal lage maten og varme den. Mulig vi kan selge noe som kan varmes. Vi undersøker saken.
Mange har ønsket juleball. Elevrådet undersøker saken, og snakker med FAU om hvordan det evt. kan løses. Litt dårlig tid nå, men vi undersøker.
Telefon i friminuttene: Dette har vært tatt opp flere ganger tidligere, og det har vært stemt ned hver gang. Vi trenger å være sosial og snakke sammen, samt at telefonen kan skape konflikter rundt bildetaking o.l. Du vet- nettvett.
Å få gå på toalettet når man vil. De voksne ønsker at elevene bruker toalettene i friminuttene, og noen kan være litt streng på det. Om det er krise så må man si det til læreren sin. F.eks spør om du kan si han/ hun noe på gangen. Unngå å si det sammen med en hel gruppe med venner.
Å få ha tyggis og caps/ lue på skolen. Dette har også vært tatt opp før og stemt nei til. Grunnen er at noen elever klistrer tyggis rundt på bordene, stolen, på veggen eller spytter den på gulvet. Det liker ikke de som vasker på skolen. Caps/ lue bruker vi ikke inne, da det blir sett på som uhøflig. Man skal ta av hodeplagg inne.
Referent: Hege P
Referat fra elevrådsmøtet 31.oktober 24
Tilstede: 7.tr: Molly, Ragnhild og Sofie. 6.tr: Mina og Damla (vara). 5.tr: Thea og Kaja. 4.tr: Emilia og Anette. Elevrådskontakt: Hege P.
∞
Sak 1: Valg av leder og nestleder.
3 stk ønsker jobben.
Sak 2: Klassemøter
Hvordan har det gått å gjennomføre klassemøter foran klassen? Alle hadde gjennomført klassemøte, og de var fornøyd med egen innsats.
Sak 3: Elevundersøkelsen
Vi gikk i gjennom resultatene av elevundersøkelsen 2023. Resultatene viser at de fleste er ganske fornøyd på de 10 punktene med trivsel, o.l. Det vi skårer lavest på er: opplevelse av mestring på 3,7, og 3,6 på vurdering for læring. Under spørsmål om mobbing klarer vi oss ikke like bra. På 6.trinn føler 15,2% seg mobbet. Mens på 7.trinn følte 12,8 % seg mobbet. (Dette er offentlig informasjon fra udir.no)
Elevrådet ønsker å sette inn tiltak som kan forbedre miljøet, og redusere antallet som føler seg mobbet på skolen.
Forslag her er en kampanjeuke mot mobbing, å arrangere aktiviteter, og ikke minst utstyr for å holde seg aktiv. Elever som kjeder seg kan ofte mobbe/ plage andre, så dette er viktig for å forebygge.
Vi sender ballen tilbake til elevene som kan komme med forslag til opplegg som kan forebygge og bygge relasjoner, gjerne på tvers av trinn.
Vi planlegger en anonym spørreundersøkelse for å kartlegge mer rundt mobbing på skolen.
Sak 4: Aktuelle saker fra klassemøtene og postkassa
Leksetime/ leksehjelp: Noen elever etterlyser flere muligheter for å gjøre leksene på skolen. Mange har ikke hjelp hjemme, og det stjeler tid fra elevenes fritid. Kanskje man kunne få bruke en halvtime på skolen til dette?
På forsiden av storskolen er det veldig skarpe kanter langs veggen. Flere elever har fått revet opp jakken her. Kanskje noe kunne vært ordnet der?
Elevene ønsker seg disse/ huske i skolegården.
Det trengs ny basketballkurv.
Nye nett til fotballmålene.
Flere klasserom oppleves som kalde, og det er ikke hyggelig å sitte i timene hver dag å fryse. Er det mulig å slå opp varmen mer, evt. slå av hastigheten slik at det ikke blåses kald luft på elevene.
Nye bøker til biblioteket. Mange bøker er utdatert og sliten, så det burde kjøpes inn noe nytt.
Toalettet: Nede på guttetoalettet er det noen dører som går i vranglås og er generelt vanskelig å låse/ åpne.
Elevene er lei kopihefter, og vil heller ha bøker.
Asfalten i skolegården er dårlig med hull og sprekker mange steder. Her skulle vi gjerne hatt ny asfalt.
Gjerdene rundt skole er dårlig, og de trenger reparasjon.
Elevene ønsker seg påfyll av utstyr til hver klasse. Tidligere har de fått kanonball, fotball, hoppetau, o.l. Slikt er forbruksvare, og nå trenger vi nytt.
Skolegården: Elevene ønsker seg sykkelpark, hoppepute, et tak å stå under i dårlig vær, m.fl
Er det mulig å få til inne-friminutter? At man f.eks følger en tabell slik som ballbingen har, og at listen rullerer for hvem som får være inne.
Mulig med innefriminutt når det er dårlig vær ute? De som bryter reglene må ut?
Baksiden: På baksiden av skolen er det vanskelig å høre når det ringer inn. Er det mulig å få en ringeklokke på baksiden også? Hvorfor får ikke elevene bruke døra ved parkeringsplassen? Det går mye fortere å gå inn der, isteden for å løpe rundt hele skolen.
Referent: elevrådskontakten Hege P.